Přesto, že nám počasí koncem dubna zrovna moc nepřeje, vydali jsme se i přes občasné dešťové a sněhové přeháňky na další exkurzi. Tentokrát jsme ve čtvrtek 20. dubna zavítali do Ostravy Zábřehu do krajského operačního střediska Zdravotnické záchranné služby Moravskoslezského kraje. Velmi ochotně se nám věnoval pan Martin Gorný Dis.. Nejprve jsme v zasedací místnosti s výhledem přímo na pracoviště operátorů, shlédli dokumentární film. Dozvěděli jsme se, jak vznikla myšlenka zřídit centrální operační středisko pro všechny tři záchranné složky (zdravotní záchranáře, policii a hasiče). Ve zkratce jsme prošli celým procesem rozhodování kde takovéto středisko zřídit, přes konečný výběr již postavené a v té době nevyužité chátrající budovy stojící naproti vlakové zastávce Stodolní. Viděli jsme, jak se budova postupně přestavovala a vybavovala nejmodernější technikou, počítačovými sítěmi a záložními zdroji pro případ výpadku proudu nebo jiných nepříznivých událostí. Zdravotnická záchranná služba Moravskoslezského kraje zahájila provoz centralizovaného operačního pracoviště v Ostravě počátkem ledna 2011. Šest někdejších operačních středisek, které byly dislokovány v jednotlivých okresech a rovněž na Centru tísňového volání Ostrava, zaniklo. Operační řízení záchranné služby tedy převzalo jedno, krajské zdravotnické operační středisko Po dokumentu nám pan Gorný předvedl prezentaci reálného fungování operačního střediska. Nenávratně pryč jsou doby, kdy si dispečerka vystačila s telefonem a radiostanicí značky Tesla, jak to všichni známe ze seriálu Sanitka. Dnešní zdravotnická operační střediska jsou vybavena moderními technologiemi a práce zde klade nároky na zvládnutí jejich obsluhy. Operátorka záchranné služby však zároveň musí být zdravotnický profesionál se středoškolským vzděláním. Tísňové linky obsluhují pracovníci, kteří mají praxi v urgentních oborech, pracovali na jednotkách intenzivní péče či anesteziologicko-resuscitačních odděleních. Řada z nich má rovněž zkušenost s prací ve výjezdových skupinách záchranné služby. Operátorky a operátoři se musejí dále celoživotně vzdělávat, znát novinky v oboru přednemocniční neodkladné péče a první pomoci. Operační středisko plní ještě celou řadu dalších úkolů. V případě přímého ohrožení života radí sestry-operátorky volajícímu, jak správně poskytnout laickou první pomoc a co dělat do příjezdu posádky. V případech, kdy došlo k náhlé zástavě srdeční činnosti, provádí operátorka tzv. Telefonicky asistovanou neodkladnou resuscitaci (TANR) a krok za krokem vede osoby na místě události k nezbytným úkonům a oživovacím pokusům, především k masáži srdce. Pokud je to možné, zůstává s volajícím v kontaktu až do okamžiku, kdy k postiženému dorazí sanitka. Operátorka je s posádkou v radiovém a telefonickém spojení. Díky systému tzv. statusů má přehled o tom, v jaké fázi výjezdu právě příslušná výjezdová skupina je (např. ještě jede k pacientovi, pracuje na místě, předává postiženého v nemocnici a podobně). Operátorky také zajišťují přijetí posádky s pacientem na příslušném oddělení či ambulanci v nemocnici. V případě vážných událostí předávají informace o aktuálním zdravotním stavu postiženého, aby se cílové pracoviště mohlo na jeho příjezd co nejlépe připravit. Operační středisko rovněž udržuje spojení s ostatními složkami Integrovaného záchranného systému a zajišťuje jejich informování v situacích, které vyžadují společný zásah. Pan Gorný velmi vstřícně odpovídal na všechny naše otázky. Dostali jsme také konkrétní rady, jakým způsobem nejlépe zavolat záchranné složky v případě ohrožení zdraví. Jak nejlépe komunikovat s operátory a pomoci jim zorientovat se v nastalé situaci a správně rozhodnout o vyslání potřebných záchranných složek. Byli jsme informováni o existenci speciální aplikace Záchranka pro chytré mobilní telefony, která pomůže přesně lokalizovat polohu zraněného člověka a zkrátit tak dobu příjezdu záchranářů. O této aplikaci zjišťujeme další podrobnosti a budeme vás o ní informovat blíže. Tato exkurze se všem účastníkům velmi líbila. Přesto však doufáme, že zde získané informace nebudeme nuceni využít. Příjemnou tečkou na závěr byla návštěva francouzské palačinkárny, kde jsme ochutnali výbornou cibulovou polévku a dle chuti palačinky se sladkou nebo slanou náplní. Hana Petrová SONS Nový Jičín.
|